ЕГЭ Лексика и грамматика | Smashtrash.ru Английский с удовольствием
В данной статье представлены задания из раздела 3 «Грамматика и лексика» из Демонстрационного варианта ФИПИ ЕГЭ 2016 г.
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г.
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Раздел 3. Грамматика и лексика
Данный раздел состоит из трех заданий.
Рекомендуемое время на выполнение данного раздела – 40 минут.
Максимальное количество баллов за верное выполнение всех заданий – 20 баллов.
Задания 19 – 25
Задание на образование грамматических форм.
Максимальный балл – 7 баллов.
Прочитайте приведённые ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 19–25, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы
The name of Alaska
19 Do you know the origin of the place name Alaska? The name Alaska
comes from the Aleut word alaxsxaq, __________________ “object MEAN
toward which the action of the sea is directed” – that is, the mainland.
20 It is also known as Alyeska, the “great land”, an Aleut word
__________________ from the same root. FORM
21 Its nicknames are the Land of the Midnight Sun and America’s Last
Frontier. Its first nicknames were “Seward’s folly” and “Seward’s icebox”
to laugh at the secretary of state who negotiated the purchase of Alaska
from Russia, which __________________ foolish at the time. CONSIDER
A landmark for the new millennium
22 Have you seen the photos of the London Eye? The London Eye is
a giant observation wheel ________________ in the Jubilee Gardens LOCATE
on the South Bank of the river Thames.
23 The structure ________________ by the architectural team of DESIGN
David Marks and Julia Barfield, husband and wife.
24 They submitted their idea for a large observation wheel as part of a
competition to design a landmark for the new millennium. None of the
entrants ________________ the competition. WIN
25 However, the couple pressed on and eventually got the backing
of British Airways, who sponsored _______________ project. THEY
Работа над лексикой:
mainland – континент, материк, большой остров
root – корень
nickname – прозвище
to negotiate [ni´ɡəuʃieit] – вести переговоры
purchase – покупка
folly [´fɔli] – глупый поступок, безрассудная идея
observation wheel [wi:l] – колесо обозрения
landmark – достопримечательность
eventually = at last = in the end
entrants – заявленный участник соревнования; абитуриент
backing – поддержка (AmEng: backing and filling – колебание, нерешительность)
Aleut [´æl(j)u:t] – алеут
Справка:
Алеу́ты (самоназвание — унаңан / unangan) — коренное население Алеутских островов. Большая часть живёт в США (Аляска), часть в России (Камчатский край).
Алеутские острова – архипелаг вулканического происхождения, образующий дугу от побережья Аляски к основанию полуострова Камчатка. Архипелаг ограничивает с юга Берингово море. Ныне находится под юрисдикцией США.
(Википедия)
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Задания 26 -31
Задания на контроль лексико-грамматических (словообразовательных) навыков.
Максимальный балл – 6 баллов.
Прочитайте приведённый ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26–31, однокоренные слова, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 26–31.
Pronunciation is important
26 Some learners of English think that pronunciation is not very
important. That is _________________ wrong. ABSOLUTE
27 Even if you have an acceptable grasp of the English language, with
good grammar and an _______________ vocabulary, native English EXTEND
speakers may find you very difficult to understand you if you don’t work
on your pronunciation.
28 Correct, clear pronunciation is __________________ if you really ESSENCE
want to improve your level of English.
29 Pay particular attention to any sounds that you are ______________ FAMILIAR
with or that do not exist in your native tongue.
30 For example, ________________ have difficulty pronouncing the RUSSIA
“th” sound, as it does not exist in their native language.
31 Remember that the pronunciation of certain English words varies
depending on the part of the world it’s spoken in. For example, American
English differs _______________ from British English. GREAT
Работа над лексикой:
pronunciation – произношение НО: to pronounce – произносить
native tongue [tʌŋ] = mother tongue = native language – родной язык
grasp – 1) хватка, крепкое сжатие 2) быстрое восприятие
to pay attention (to smth) – уделять внимание
essence – сущность
to exist – существовать
to vary – отличаться → various, variant, variety (Don’t mix up with “very”!)
Задания 32 – 38
Лексическое задание на множественный выбор
Максимальный балл – 7 баллов
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32–38. Эти номера соответствуют заданиям
Mexico City
Mexico City was hot and frantic with Olympic gamesmanship. The hotels were full but, fortunately, Kevin owned a country house just outside the city which we 32 ______ our headquarters. The Whites also had their home in Mexico City but they were more often than not at Kevin’s private palace.
I must 33 ______ that when Kevin decided to move he moved fast. Like a good general, he marshalled his army close to the point of impact; he spent a small fortune on telephone calls and 34 ______ in getting all we needed for the expedition in the shortest time possible. I had a fast decision to make, too. My job was a good one and I hated to give it 35 ______ unceremoniously, but Kevin was pushing hard. I 36 ______ my boss and he was good enough to give me six months’ leave of absence. I deceived him in a way, I gave him the right destination but not the real reason for going there. Yet I think that going to Yucatan could be understood as looking 37 ______ my father’s estate.
Kevin also used resources that only money can buy. The thought of it made me a bit dizzy. Kevin was able to lift a telephone and set a private police force in motion. It made me open my eyes and think again. There was something about Kevin that got at me. Whatever it was, I preferred to keep it bottled up. Will I 38 ______ it in the future?
32 1) used 2) kept 3) did 4) made
Ответ:
33 1) say 2) speak 3) tell 4) talk
Ответ:
34 1) achieved 2) succeeded 3) managed 4) fulfilled
Ответ:
35 1) on 2) in 3) up 4) to
Ответ:
36 1) glanced 2) looked 3) watched 4) saw
Ответ:
37 1) down 2) after 3) back 4) into
Ответ:
38 1) apologize 2) disappoint 3) dissatisfy 4) regret
Ответ:
Работа над лексикой:
gamesmanship – искусство игры, искусство выигрывать
frantic – безумный, неистовый, яростный
headquarters [ˏhed´kwɔ:təz] – штаб-квартира, головной офис
more often than not – чаще да, чем нет; очень часто
the point of impact – точка удара
to spend a small fortune on smth – тратить круглую сумму денег
to deceive (syn. to kid, to fool, to cheat, to mislead) – обманывать, вводить в заблуждение
yet – тем не менее, все же, еще, кроме того, все-таки
dizzy – ошеломленный; глупый, недалекий
to bottle smth up = to restrain – сдерживать, ограничивать, пресекать
to achieve smth – достигать, добиваться, успешно выполнять (в результате предпринятых усилий)
to succeed in doing smth – преуспевать, достигать цели, наследовать
to manage – управлять, руководить, суметь сделать
to fulfill – выполнять, осуществлять, завершать
to give on/onto – to have a view of or lead straight to выходить (e.g. The door gives onto the garden.)
to give in – 1) to give way уступать, сдаваться; 2) to hand in вручать
to give up – to stop having or doing сдаваться, отказываться, оставлять, покидать
to give to (to give smth to do / to give smth to smb) –
e.g. He gave his coat to mend. – Он отдал свое пальто в ремонт.
e.g. Give the tickets to me, please!
to glance – мельком взглянуть, бегло просмотреть, скользнуть взглядом
to look – смотреть, выглядеть
to watch – наблюдать, смотреть, сторожить, караулить
to see (saw, seen) – видеть, рассматривать, встречаться
to look down (on smb) – to have or show a low opinion of
to look after – to take care of smth / to be responsible for
to look back – to remember e.g. I look back on our trip to France as the happiest time of my life!
to look into smth – to examine the meaning or causes of smth / to investigate
to apologize – просить прощения
to disappoint – разочаровывать
to dissatisfy – вызывать недовольство
to regret – сожалеть
По окончании выполнения заданий 19–38 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 19–31 буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву или цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Не забывайте в процессе подготовки обогащать свой лексический запас. В данной статье проработана практически вся полезная лексика. Обращайте особенное внимание на употребление фразовых глаголов и идиоматических выражений. Их знание существенно облегчит вашу задачу по правильному выбору варианта ответа на экзамене.
Предварительно выполнив самостоятельно задания, проверьте себя по ключам:
Key answers:
Tasks 19 – 25
19 meaning
20 formed
21 wasconsidered
22 located
23 wasdesigned
24 won
25 their
Tasks 26 – 31
26 absolutely
27 extensive; extended
28 essential
29 unfamiliar
30 Russians
31 greatly
Tasks 32 – 38
32 4
33 1
34 2
35 3
36 4
37 2
38 4
Good luck in your exam!
And thank you for reading me!
smashtrash.ru
ЕГЭ по английскому языку. Грамматика и лексика
Продолжаем готовиться к ЕГЭ по английскому языку. В этой статье рассматриваем особенности выполнения раздела «Грамматика и лексика». Напомним, что экзамен делится на 2 части – устную и письменную. К устной части относят только говорение, а к письменной – аудирование, чтение, грамматику и лексику, письмо. Грамматика и лексика – третья письменная часть экзамена.
В данном блоке 20 заданий. Максимальное количество баллов – 20. Среднее время, которое вам необходимо на выполнение данных заданий, – 40 минут. Мы предлагаем вам ознакомиться с примерными заданиями 2019 года.
Задания 19-25. Задания по грамматике (словоизменению). Вам нужно прочитать 1-2 маленьких текста с пропусками. Справа от пропусков указаны слова в начальной форме, которые надо преобразовать так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Внимание: меняется ФОРМА слова (число, время, падеж, залог и пр.), а не часть речи! Например, go-went, man-men, one-first и т.д. За каждый верный ответ даётся 1 балл, всего за задание – 7 баллов.
Задания 26-31. Задания по словообразованию. Аналогично предыдущему заданию нужно прочитать1-2 маленьких текста и преобразовать предложенные слова так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Главное отличие от предыдущего задания — вы образуете НОВОЕ слово, новую часть речи: например, был глагол, стало прилагательное (differ-different). За каждый верный ответ даётся 1 балл, всего за задание – 6 баллов.
Задания 32-38. Лексико-грамматическая сочетаемость. Нужно прочитать небольшой текст, в котором пропущены слова. В каждом из заданий 32-38 нужно выбрать, какое из 4 предложенных слов пропущено. За каждый верный ответ даётся 1 балл, всего за задание – 7.
Несколько советов:
- Не зацикливайтесь на незнакомых словах, у вас просто нет времени на это. Старайтесь уловить основной смысл фразы.
- Грамматика и лексика — один из наиболее трудных блоков экзамена. Постарайтесь потренироваться на пробных вариантах. Вдруг вам попадутся те задания, которые вы когда-то делали?
- Для успешного выполнения заданий по словоизменению вам нужно научиться понимать необходимость употребления того или иного суффикса или префикса. У каждого из них есть своя функция изменения как части речи, так и смысла слова в целом.
В английском языке есть слово drilling. Для успешной сдачи блока «Грамматика и лексика» нужно заниматься именно этим, а именно — зубрёжкой. Чем больше похожих заданий вы сделаете – тем проще вам будет на экзамене. Доводите свои скилы до автоматизма. Желаем удачи!
© blog.tutoronline.ru, при полном или частичном копировании материала ссылка на первоисточник обязательна.
blog.tutoronline.ru
Лексика и грамматика ЕГЭ — английский язык, тесты
2. ГРАММАТИКА И ЛЕКСИКА (40 минут)
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце предложений, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы B4 – B10.
Balloon Fiesta
B4.
If you love stories by Jules Verne and have always dreamt of going for a ride in a hot air balloon, England is the country for you. Every August England celebrates the __________________ hot air balloon festival in Europe | BIG |
B5.
The festival __________________place in Bristol, a world centre for ballooning and is called the Bristol Balloon Fiesta. People enjoy both watching and riding balloons. | TAKE |
B6.
The festival__________________ 30 years ago and has an amazing history. | FOUND |
B7.
B7 It __________________ in 1978 when Don Cameron decided to create an event that would help balloonists from all over the world to get together. It was a great idea. | BEGIN |
B8.
On the 7th of September a small group of balloonists got together to celebrate the __________________ Bristol Balloon Fiesta. | ONE |
B9.
This year the Balloon Fiesta has celebrated its 30th anniversary. The show__________________ for 4 days, started on the 7th of August. | LAST |
B10.
Alongside traditional round shape balloons there __________________ also so called “special shapes” which are balloons in the form of different objects and characters such as cartoon characters and cars. | BE |
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце предложений, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11 – В16.
EMERGENCY SERVICES
B11.
The main emergency telephone number in Britain is 999. The number 999 was chosen because, on the old dial phones, it was considered to be the easiest to dial in __________________ or smoke. | DARK |
B12.
The number 999 calls the fire brigade, the police, the ambulance service, a coastguard rescue service or a mountain rescue party. The first three services are the most __________________used. | COMMON |
B13.
The procedure is to dial the emergency number (the call is free), to tell the __________________which service is needed and to give the address or location where help is needed. | OPERATE |
B14.
Where a specialized service is required, the call for help is often made to a branch of a voluntary __________________ or charity. | ORGANIZE |
B15.
Their numbers are listed separately in the local telephone directory and include such bodies as Alcoholics Anonymous, the Society for the prevention of ______________ to children, etc. | CRUEL |
B16.
Children who feel that they are in danger from adults can now call the fund Childline, using the number 0800 1111. This fund offers advice and __________________in such cases and operates on a regional basis. | FRIEND |
Раздел 2 | |
B4 | biggest |
B5 | takes |
B6 | was founded |
B7 | began |
B8 | first |
B9 | lasting |
B10 | were |
B11 | darkness |
B12 | commonly |
B13 | operator |
B14 | organization |
B15 | cruelty |
B16 | friendship |
Просмотр содержимого документа
«Лексика и грамматика ЕГЭ»
kopilkaurokov.ru
Методическая разработка по английскому языку (10, 11 класс) по теме: Методическая разработка по английскому языку. Тренировочные упражнения к письменной части ЕГЭ, раздел «Лексика и грамматика»
Grammar and Vocabulary Practice
Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста.
Do you like playing games with other people, or do you prefer playing on your own?
B4 Children……………… playing since the first humans walked on the Earth ENJOY
thousands of years ago.
B5 Playing ………….to be an important way for children how to work together. SEEM
B6 It also helps………….to find out how the world works. THEY
B7 Indeed, many scientists think that one of the……….. ways for children GOOD
to learn a foreign language, for example, is to learn while playing games.
B8 Children play games and play with toys, but what……… the differences BE
between games and toys?
B9 Firstly, toys …………rules or winners and losers. Most games do. NOT HAVE
B10 Secondly, a toy is always a physical thing that someone…………. MAKE
Some games, like Monopoly or football, need physical equipment
but others, like word games, do not .
B11 There is a well-known……….”School days are the best days of our life” SAY
B12 No…………. at school ever believes it though, and by the time you STUDY
realize it’s true, it’s too late! It’s when you are worried about your
B13……………situation and are beginning to hate the FINANCE
B14…………….of working in an office or factory every day that you BORE
B15 look back fondly on the……………times you had at school. EXCITE
When you are still at school you often focus on the negatives, like having
B16 to pay……………..during a tedious chemistry lesson, being punished ATTEND
B17 for bad………… (when you didn’t do anything wrong anyway) BEHAVE
B18 or feeling………..in an exam because you don’t know any of the HELP
B19 answers and had completely………….the questions. UNDERSTAND
B20 Sally works as a…………for a large modeling agency. STYLE
B21 There is a……………between the fashion of the 1980s and the 1960s. SIMILAR
B22 I think you should lower your……..a little, it’s not easy to become EXSPECT
B23 a supermodel, you know. Let me know when you make a …….. DECIDE
about what to wear for the wedding.
B24 Fashion critics have greeted the new clothing line with………… ENTHUSE
B25 The factory has increased………….of its shoes in an attempt PRODUCE
to keep up with demand.
B26 That necklace is so…………….! BEAUTY
B27 All our clothes are designed for men and women……………. LIKE
B28 If you want to try something…………..this summer, maybe DIFFER
you should consider camping.
B29 A camping holiday can be an extremely………….. and ENJOY
educational experience, whether you are camping on your own
B30 or with friends or ……………… You don’t have to go a long RELATE
way from home as there are often good places to camp
B31 within a short……………. of most towns and cities. DISTANT
B32 Do make sure you have the right…………..though. EQUIP
B33 If there’s a chance it might rain, be …………..to choose a tent CARE
that is waterproof.
B34 Sleeping in a tent that’s wet inside can be very……………… COMFORT
KEYS: B4-have enjoyed, B5-seems, B6-them, B7-best, B-8-are, B9-don’t/do not have
B10-has made/makes, B11-saying, B12-student, B13-financial, B14-boredom,
B15-exciting, B16-attention, B17-behaviour, B18-helpless, B19-misunderstood,
B20-stylist, B21-similarity, B22-expectation, B23-decision, B24-enthusiasm,
B25-production, B26-beautiful, B27-alike, B28-different, B29-enjoyable,
B30-relatives/relations, B31-distance, B32-equipment, B-33-careful,
B34-uncomfortable.
nsportal.ru
Подготовка к ЕГЭ – словообразование [упражнения]
Как известно, Задания 26 – 31 на ЕГЭ – это упражнения на словообразование. Как показывает практика, очень многие считают эти задания едва ли не самыми сложными во всем ЕГЭ по английскому языку. Однако, за каждый из 6 правильных ответов вы можете получить 1 балл, а 6 баллов – это не мало, согласитесь. Поэтому сегодня мы решили обратить внимание именно на словообразование в ЕГЭ и подготовили для вас упражнения для подготовки.
Также в конце статьи вы найдете несколько полезных советов для подготовки к этой части ЕГЭ.
ВАЖНО: на сайте также есть материал, призванный помочь в подготовке к устной части ЕГЭ.
Упражнения для подготовки к ЕГЭ (словообразование).
Вы получите балл за каждый правильный ответ.
УПРАЖНЕНИЕ 1. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
White Monuments of Vladimir and Suzdal
The Kiev Prince Vladimir Monomach founded the ancient city of Vladimir in 1108 by. The city contains an important group of monuments. The Cathedral of the Assumption was intended to be the (1) ______________ center of all Russia. | RELIGION |
It was built in the town Kremlin as a single-domed structure with the faсade (2) __________ for its carved reliefs. | REMARK |
Most of the 12th-century frescoes were destroyed by Mongols, but new mural (3) ____________ were added in 1408 by Andrei Rublev and Daniil Chemii, in particular the famous Last Judgment. | PAINT |
Suzdal, which lies some 25 km north of Vladimir, was the site of a (4) ____________ in the 9th and 10th centuries, which became a fortress. A posad, which was housing craftsmen and shopkeepers, developed around it. | SETTLE |
Within, dominating the whole town stands the Cathedral of the Nativity with its five-domed top and Golden Doors. The interior (5) ________________ is important in Russian art. | DECORATE |
The buildings in Vladimir and Suzdal have been the center of (6) _____________ tourism for several decades and a good deal of restoration has been carried out. | CULTURE |
УПРАЖНЕНИЕ 2. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
Transport in Bangkok
Bangkok is known as the “Venice of the East”. Today, many of the canals have been filled in and paved over to make room for roads, but a massive network of waterways still crosses the city. In the late 19th and early 20th centuries, Bangkok experienced (1) ____________ influence. | EUROPE |
As a result, the city (2) ____________ shifted to a road-based transport system. | SLOW |
Over the last decade, Bangkok has evolved from a humid riverside city into a modern, rapidly growing Asian (3) ___________ center. Business travelers will appreciate the city’s growth in public transportation and its world-class airport | COMMERCE |
The Suvamabhumi Airport, which is located 25km east of the city center, contributed greatly to Bangkok’s (4) _____________. | DEVELOP |
A modern, convenient elevated rail link connects the airport to the city in 30 minutes, helping (5) ________ avoid traffic jams. | VISIT |
The city’s modern public transportation system is a (6) __________ of sky trains and underground subways. It has transformed the bustling city center into a futuristic district of street-level roads, elevated roads and sky trains. | COMBINE |
УПРАЖНЕНИЕ 3. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
Cyber communication.
The development of cyber communication — email, text messaging, and social networking — has revolutionized the way we communicate. Quick and ______________ communication via the Internet has proved essential to national governments, and to the individual. | SUCCESS |
Now, we can send and receive important messages, communicate and clarify statements ____________ within seconds. | PRACTICAL |
Cyber communication is very important in _______________ | BUSY |
On a more individual level, cyber communication has transformed the method in which people communicate. In particular, social networking sites have provided access to people in every corner of the globe and their ______________ is growing. | POPULAR |
This has helped old friends living far apart to maintain a close ______________ | RELATION |
For many people, not just teens, social networking has become an alternative to __________ forms of communication — writing a letter, a face-to-face conversation, or a phone call. | TRADITION |
УПРАЖНЕНИЕ 4. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
The history of paper
Writing has been the center of civilization for centuries. Most of our important records are on paper. In fact, putting thoughts down in written form wasn’t always easy or ______________ | PRACTICE |
Early people discovered that they could make simple ___________ the walls of caves. | DRAW |
__________________ , they couldn’t transport it. | FORTUNATE |
Around 4000 B.C., people started scratching messages into heavy clay tablets. Although this form of written _____________ was now portable, it still was very heavy. | COMMUNICATE |
For centuries, people tried to discover better surfaces on which to record their thoughts. Almost everything _______________ was tried. Wood, stone, ceramics, cloth, bark, metal, silk, bamboo, and tree leaves were all used as a writing surface at one time or another. | IMAGINE |
No major changes in writing materials were to come for about 3,000 years. A Chinese man named Ts’ai Lun Ts’ai Lun, discovered a way to make paper. The importance of this _____________ is hard to overestimate. | INVENT |
УПРАЖНЕНИЕ 5. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
History of fashion.
Different events in history influence how people dressed during those times. For example, during World War II people used the minimum amount of clothing materials to make simple outfits. They were ________ enough for wartime duties. | PRACTICE |
The profession of _________________ was not popular at the time. | DESIGN |
Sometimes social and political changes affect how people dress. For instance, in the 1980s the idea was that you could become as_________ as you believed yourself to be. Therefore, many people “dressed for success”. Many men and women wore suits that would help them move up the career ladder. | SUCCESS |
Present-day fashion for men is still ____________ . Usually a dark-colored suit is worn with a white shirt and a tie. | CONSERVE |
Some fashions are classic, meaning that they never go out of style. However, other clothing items are______________ for a short season only. | FASHION |
Sometimes the ____________ of a particular outfit depends upon one person — a film star or a pop-singer. | POPULAR |
УПРАЖНЕНИЕ 6. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
Russia at the 2012 London Olympics
There are different opinions as to the results of the Russian team at the London Olympics. In medal-winning terms, Russia’s 2012 ____________ is better than that at the Beijing Olympics in 2008, improving from 23 gold medals to 24 and up from a total of 73 medals to 82. | PERFORM |
But the British were more _________ with 29 gold medals, moving Russia into the fourth place. | SUCCESS |
The reaction in Russia during the first days of the Olympics was largely __________, but then changed as more and more medals were won. | NEGATION |
Yet, we have to admit that in some ways our sportsmen were _____________. For example, there were no gold medals in weightlifting this time, though we usually had had a number of them at the Olympics. | LUCK |
Alexander Zhukov, president of the Russian Olympic Committee, explains China’s success in the following way: “They have actually copied the Soviet system of children’s _______________. | TRAIN |
He adds: «It is rather difficult for us to return to the Soviet system now and, besides, I doubt whether it is ______________ in this day and age» | REASON |
УПРАЖНЕНИЕ 7. Образуйте подходящее по смыслу однокоренное слово.
Understanding poetry
Poetry is a language used to form patterns of sound and thought into work of art. Good poems often seem to suggest more than they say, and complete understanding of the poem often depends upon the sensitivity and ____________ of the reader. | IMAGINE |
Reading poetry in English can be especially ______________ to speakers of other languages because it requires them to think in English. | HELP |
It also requires them to consider the subtle __________ and connotations of words. | MEAN |
To understand the poem is to understand its images. An image is a detailed ___________ that appeals to the senses. | DESCRIBE |
It is like a picture drawn with words and like words, it can have ______ meanings. | VARY |
These images often do more than describe a scene or experience — they try to create an experience for the reader. Poems speak to us in many ways. Poems say to us something that cannot be _________ expressed in any direct or literal way. | FULL |
Ответы к упражнениям для подготовки к ЕГЭ.
УПР. 1
Religious, remarkable, paintings, settlement, decoration, cultural
УПР. 2
European, slowly, commercial, development, visitors, combination
УПР. 3
Successful, practically, business, popularity, relationship, traditional
УПР. 4
Practical, drawings, unfortunately, communication, imaginable, invention
УПР. 5
Practically, designer, successful, conservative, fashionable, popularity
УПР. 6
Performance, successful, negative, unlucky, training, reasonable
УПР. 7
Imagination, helpful, meanings, description, various, fully
Советы по подготовке к ЕГЭ – словообразование.
Выполняя задания на словообразование в ЕГЭ, ученик фактически сталкивается с двумя проблемами:
- Необходимо образовать однокоренное слово
- Необходимо поставить получившееся слова в нужную по контексту грамматическую форму.
Например, если в результате словообразования получается существительное, то необходимо проверить, нет ли необходимости поставить его в форму множественного числа, если глагол – нужно подумать, не нужно ли окончание -s или -ed.
Поэтому, всякий раз, вставляя существительное или глагол, подумайте о форме.
ВАЖНО: очень часто готовясь к словообразованию в ЕГЭ, ученики забывают повторить отрицательные приставки, однако, подобные задания очень часто встречаются, а потому мы рекомендуем вам также следующую статью:
Отрицательные приставки в английском языке. Теория и упражнения
При работе с экзаменационным заданием вначале определите часть речи исходного слова и необходимую часть речи для пропуска. Сделать это можно в опоре на знание словообразовательных элементов и базовой лексики в принципе, с одной стороны, и знание простейшего синтаксиса английского предложения, с другой стороны. Так, например, в позиции между артиклем и существительным может находиться прилагательное.
Если исходное слово и пропущенное слово принадлежат к одной и той же части речи, что является частым случаем для имени прилагательного, учащимся следует подбирать соответствующую отрицательную приставку.
За каждый правильный ответ экзаменуемый получает один балл, т.е. максимум за полностью верное выполнение заданий на контроль лексико-грамматических (словообразовательных) навыков составляет 6 баллов.
Вероятно, вам также будет полезна статья Словообразование в английском — упражнения с ответами
Понравилось? Сохраните на будущее и поделитесь с друзьями!
grammar-tei.com
ЕГЭ 2016 Грамматика и лексика Демонстрационный вариант ФИПИ
В данной статье представлены задания из раздела 3 «Грамматика и лексика» из Демонстрационного варианта ФИПИ ЕГЭ 2016 г.
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г.
АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Раздел 3. Грамматика и лексика
Данный раздел состоит из трех заданий.
Рекомендуемое время на выполнение данного раздела – 40 минут.
Максимальное количество баллов за верное выполнение всех заданий – 20 баллов.
Задания 19 – 25
Задание на образование грамматических форм.
Максимальный балл – 7 баллов.
Прочитайте приведённые ниже тексты. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 19–25, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 19–25.
The name of Alaska
19 Do you know the origin of the place name Alaska? The name Alaska
comes from the Aleut word alaxsxaq, __________________ “object MEAN
toward which the action of the sea is directed” – that is, the mainland.
20 It is also known as Alyeska, the “great land”, an Aleut word
__________________ from the same root. FORM
21 Its nicknames are the Land of the Midnight Sun and America’s Last
Frontier. Its first nicknames were “Seward’s folly” and “Seward’s icebox”
to laugh at the secretary of state who negotiated the purchase of Alaska
from Russia, which __________________ foolish at the time. CONSIDER
A landmark for the new millennium
22 Have you seen the photos of the London Eye? The London Eye is
a giant observation wheel ________________ in the Jubilee Gardens LOCATE
on the South Bank of the river Thames.
23 The structure ________________ by the architectural team of DESIGN
David Marks and Julia Barfield, husband and wife.
24 They submitted their idea for a large observation wheel as part of a
competition to design a landmark for the new millennium. None of the
entrants ________________ the competition. WIN
25 However, the couple pressed on and eventually got the backing
of British Airways, who sponsored _______________ project. THEY
Работа над лексикой:
mainland – континент, материк, большой остров
root – корень
nickname – прозвище
to negotiate [ni´ɡəuʃieit] – вести переговоры
purchase – покупка
folly [´fɔli] – глупый поступок, безрассудная идея
observation wheel [wi:l] – колесо обозрения
landmark – достопримечательность
eventually = at last = in the end
entrants – заявленный участник соревнования; абитуриент
backing – поддержка (AmEng: backing and filling – колебание, нерешительность)
Aleut [´æl(j)u:t] – алеут
Справка:
Алеу́ты (самоназвание — унаңан / unangan) — коренное население Алеутских островов. Большая часть живёт в США (Аляска), часть в России (Камчатский край).
Алеутские острова – архипелаг вулканического происхождения, образующий дугу от побережья Аляски к основанию полуострова Камчатка. Архипелаг ограничивает с юга Берингово море. Ныне находится под юрисдикцией США.
(Википедия)
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс.
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Задания 26 -31
Задания на контроль лексико-грамматических (словообразовательных) навыков.
Максимальный балл – 6 баллов.
Прочитайте приведённый ниже текст. Образуйте от слов, напечатанных заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 26–31, однокоренные слова, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 26–31.
Pronunciation is important
26 Some learners of English think that pronunciation is not very
important. That is _________________ wrong. ABSOLUTE
27 Even if you have an acceptable grasp of the English language, with
good grammar and an _______________ vocabulary, native English EXTEND
speakers may find you very difficult to understand you if you don’t work
on your pronunciation.
28 Correct, clear pronunciation is __________________ if you really ESSENCE
want to improve your level of English.
29 Pay particular attention to any sounds that you are ______________ FAMILIAR
with or that do not exist in your native tongue.
30 For example, ________________ have difficulty pronouncing the RUSSIA
“th” sound, as it does not exist in their native language.
31 Remember that the pronunciation of certain English words varies
depending on the part of the world it’s spoken in. For example, American
English differs _______________ from British English. GREAT
Работа над лексикой:
pronunciation – произношение НО: to pronounce – произносить
native tongue [tʌŋ] = mother tongue = native language – родной язык
grasp – 1) хватка, крепкое сжатие 2) быстрое восприятие
to pay attention (to smth) – уделять внимание
essence – сущность
to exist – существовать
to vary – отличаться → various, variant, variety (Don’t mix up with “very”!)
Задания 32 – 38
Лексическое задание на множественный выбор
Максимальный балл – 7 баллов
Прочитайте текст с пропусками, обозначенными номерами 32–38. Эти номера соответствуют заданиям 32–38, в которых представлены возможные варианты ответов. Запишите в поле ответа цифру 1, 2, 3 или 4, соответствующую выбранному Вами варианту ответа.
Mexico City
Mexico City was hot and frantic with Olympic gamesmanship. The hotels were full but, fortunately, Kevin owned a country house just outside the city which we 32 ______ our headquarters. The Whites also had their home in Mexico City but they were more often than not at Kevin’s private palace.
I must 33 ______ that when Kevin decided to move he moved fast. Like a good general, he marshalled his army close to the point of impact; he spent a small fortune on telephone calls and 34 ______ in getting all we needed for the expedition in the shortest time possible. I had a fast decision to make, too. My job was a good one and I hated to give it 35 ______ unceremoniously, but Kevin was pushing hard. I 36 ______ my boss and he was good enough to give me six months’ leave of absence. I deceived him in a way, I gave him the right destination but not the real reason for going there. Yet I think that going to Yucatan could be understood as looking 37 ______ my father’s estate.
Kevin also used resources that only money can buy. The thought of it made me a bit dizzy. Kevin was able to lift a telephone and set a private police force in motion. It made me open my eyes and think again. There was something about Kevin that got at me. Whatever it was, I preferred to keep it bottled up. Will I 38 ______ it in the future?
32 1) used 2) kept 3) did 4) made
Ответ:
33 1) say 2) speak 3) tell 4) talk
Ответ:
34 1) achieved 2) succeeded 3) managed 4) fulfilled
Ответ:
35 1) on 2) in 3) up 4) to
Ответ:
36 1) glanced 2) looked 3) watched 4) saw
Ответ:
37 1) down 2) after 3) back 4) into
Ответ:
38 1) apologize 2) disappoint 3) dissatisfy 4) regret
Ответ:
Работа над лексикой:
gamesmanship – искусство игры, искусство выигрывать
frantic – безумный, неистовый, яростный
headquarters [ˏhed´kwɔ:təz] – штаб-квартира, головной офис
more often than not – чаще да, чем нет; очень часто
the point of impact – точка удара
to spend a small fortune on smth – тратить круглую сумму денег
to deceive (syn. to kid, to fool, to cheat, to mislead) – обманывать, вводить в заблуждение
yet – тем не менее, все же, еще, кроме того, все-таки
dizzy – ошеломленный; глупый, недалекий
to bottle smth up = to restrain – сдерживать, ограничивать, пресекать
to achieve smth – достигать, добиваться, успешно выполнять (в результате предпринятых усилий)
to succeed in doing smth – преуспевать, достигать цели, наследовать
to manage – управлять, руководить, суметь сделать
to fulfill – выполнять, осуществлять, завершать
to give on/onto – to have a view of or lead straight to выходить (e.g. The door gives onto the garden.)
to give in – 1) to give way уступать, сдаваться; 2) to hand in вручать
to give up – to stop having or doing сдаваться, отказываться, оставлять, покидать
to give to (to give smth to do / to give smth to smb) –
e.g. He gave his coat to mend. – Он отдал свое пальто в ремонт.
e.g. Give the tickets to me, please!
to glance – мельком взглянуть, бегло просмотреть, скользнуть взглядом
to look – смотреть, выглядеть
to watch – наблюдать, смотреть, сторожить, караулить
to see (saw, seen) – видеть, рассматривать, встречаться
to look down (on smb) – to have or show a low opinion of
to look after – to take care of smth / to be responsible for
to look back – to remember e.g. I look back on our trip to France as the happiest time of my life!
to look into smth – to examine the meaning or causes of smth / to investigate
to apologize – просить прощения
to disappoint – разочаровывать
to dissatisfy – вызывать недовольство
to regret – сожалеть
По окончании выполнения заданий 19–38 не забудьте перенести свои ответы в БЛАНК ОТВЕТОВ № 1! Запишите ответ справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответов в заданиях 19–31 буквы записываются без пробелов, запятых и других дополнительных символов. Каждую букву или цифру пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными в бланке образцами.
Демонстрационный вариант ЕГЭ 2016 г. АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК, 11 класс
© 2016 Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки Российской Федерации
Не забывайте в процессе подготовки обогащать свой лексический запас. В данной статье проработана практически вся полезная лексика. Обращайте особенное внимание на употребление фразовых глаголов и идиоматических выражений. Их знание существенно облегчит вашу задачу по правильному выбору варианта ответа на экзамене.
Предварительно выполнив самостоятельно задания, проверьте себя по ключам:
Key answers:
Tasks 19 – 25
19 meaning
20 formed
21 wasconsidered
22 located
23 wasdesigned
24 won
25 their
Tasks 26 – 31
26 absolutely
27 extensive; extended
28 essential
29 unfamiliar
30 Russians
31 greatly
Tasks 32 – 38
32 4
33 1
34 2
35 3
36 4
37 2
38 4
Good luck in your exam!
And thank you for reading me!
smashtrash.ru
ЕГЭ. Английский язык. Грамматика и лексика. Мильруд Р.П.
Твитнуть
Поделиться
Плюсануть
Поделиться
Отправить
Класснуть
Запинить
Аннотация
Пособие «Английский язык. Единый государственный экзамен. Грамматика и лексика» разработано для выпускников общеобразовательных организаций и школ с углублённым изучением английского языка, готовящихся к сдаче Единого государственного экзамена по английскому языку.
Цель данного пособия – сформировать у учащихся чёткие лексика-грамматические представления, закрепить навыки грамматически правильной речи, обобщить и конкретизировать случаи корректного употребления слов в предложении, систематизировать наиболее распространённые в английском языке модели словообразования, расширить запас аутентичных оборотов речи.
Отобранный для пособия языковой материал полностью соответствует формату заданий ЕГЭ раздела «Грамматика и лексика», а также отражает лексикон:..грамматические нормы современного английского языка.
Учитель имеет возможность постепенно формировать у учащихся умения и навыки правильного употребления слова в предложении и образования грамматически корректной словоформы. После можно перейти к повторению и закреплению умений и навыков трансформации слов с помощью моделей словообразования. Далее возможна тренировка умений и навыков употребления слов в предложении с учётом коллокаций (типичных словосочетаний), устойчивых выражений, фразовых глаголов и др. Для каждого из направлений тренировки предлагается по 20 заданий. Возможна как последовательная, так и параллельная работа над заданиями разных разделов.
Пример из учебника
В пособии имеется 60 тренировочных заданий (грамматика, словообразование и аутентичный язык) раздела «Грамматика и лексика» в формате ЕГЭ. В пособие также включены 10 экзаменационных тестов (30 заданий) для пробного экзамена. Всего пособие «Английский язык. Единый государственный экзамен. Грамматика и лексика» содержит 90 заданий лексика-грамматического характера.
Пособие включает приложение, которое содержит основные элементы словообразования, а именно суффиксы и приставки существительных, глаголов и прилагательных. Отдельно рассматриваются приставки отрицания для прилагательных и других частей речи, а также способы перехода одной части речи в другую.
Автор надеется, что пособие «Английский язык. Единый государственный экзамен. Грамматика и лексика» не только послужит эффективным средством повышения показателей учащихся на ответственном интеллектуальном испытании, но и поможет сделать ещё один шаг на пути к овладению современной грамматикой и лексикой, расширит кругозор учащихся и укрепит интерес к изучению английского языка.
Учебник можно просто читать в онлайн режиме, переходя сразу на тот параграф или раздел, который Вам сейчас нужен.
znayka.pro