Егэ устная часть английский вопросы: Материал для подготовки к ЕГЭ (ГИА) по английскому языку: Устная часть ЕГЭ. Задание 2 – Тест №1 — материалы для подготовки к ЕГЭ по Английскому языку

Содержание

Материал для подготовки к ЕГЭ (ГИА) по английскому языку: Устная часть ЕГЭ. Задание 2

Устная часть ЕГЭ. Задание 2

Клише для успешной сдачи задания 2 в устной части ЕГЭ по английскому языку

Подборка типичных вопросов              Устная часть

 Задание 2

  1. Location of the shop/school/gym/restaurant/hotel – месторасположения

Where is your shop/school/gym/restaurant/hotel located (situated)?

  1. Directions to the shop/school/gym/restaurant/hotel – способ добраться

How can I get to the shop/school/gym/restaurant/hotel?

What is the best way to get to your school?

  1. Distance from the city center – удаленность от центра

How far is your gym/hotel/club/school from the city center?

4. Duration / length of the tour/flight/classes – продолжительность тура /перелета / уроков

How long is the tour / flight?

How long are the classes?

How long will the tour last?

  1. Dates for departure – даты вылета (отправления)

What are the departure dates? / When does the tour start?

  1. Opening hours / hours of operation / working hours – часы работы

What are the opening hours of the shop/gym/museum/library?

When is the shop /gym /museum / library open?

When do you work?

What are the working hours of the shop?

When does the shop / gym / museum work?

NB! The shop is closed on Sunday. / The shop is open on weekdays.

“open” и “closed” – это прилагательные

  1. Discounts / Reductions for children/for groups/for big orders – скидки

Are there any discounts / reductions for children under 5?

Is it possible to get any discounts?

Are discounts for groups of students available?

What discounts are provided for big orders/ for pensioners /for the elderly?  – Какие скидки предоставляются для больших заказов / для пенсионеров?

 

  1. Special offers – специальные предложения

Are there any special offers available at your school ?

What special offers do you provide in your shop?

  1. Price / Cost of the item – цена

What is the price of the bicycle? / What is the best price of the car?

How much is the bicycle? / How much are these trainers?

How much does the phone cost? / How much do these jeans cost?

What is the single/double room price per night?

  1. Entrance fee / tuition fee – входная плата / плата за обучение

What is the entrance fee? / What is the tuition fee?

How much is the ticket? / How much are the tickets?

How much does the ticket cost? (3 л., ед.число)

How much do the ticketcost? (мн.число)

  1. Courses available – доступные курсы

What kinds of courses are available?

What courses do you offer?

Do you offer morning or evening courses?

Are morning/afternoon/evening courses available?

Evening courses are available at your school, aren’t they?

  1. Price for a two-week course – стоимость двухнедельного курса обучения

What is the price for a two-week course?

How much is a two-week course?

Is the price for a two-week course reasonable?

  1. If a placement test is included – включен ли тест распределения учащихся по уровню знаний

Is a placement test included in the program of the course?

  1. If textbooks are included – включены ли в стоимость курса учебники

Are textbooks included into the price?

  1. Number of classes per week – количество уроков в неделю/в день

How many classes are there per week?

How many clases a day do you offer

  1. Number of students in the group – количество студентов в группе

How many students are there in the group?

  1. Beginning of the course – начало курса обучения

When does the course start / begin?

 

  1.  Availability of something – возможность чего-либо

Is the table for 6 people available for Sunday evening?

Is the audio version of the book available?

Is shipping / delivery to my town available? – Возможна ли доставка товара в мой город?

Can you deliver it (them) into my hometown?

  1. Hotel facilities – услуги в отеле

What facilities do you offer?

What facilities are available / provided at your hotel?

What facilities does the hotel have?

  1. Possible accommodation – виды размещения / проживания

What kind of accommodation do you offer?

  1. Online reservation / advance booking – бронирование по интернету / предварительный заказ

Can I book tickets in advance?

Can I make a reservation online?

Is it possible to make a reservation online?

  1. If a wake— up call available – возможность услуги «звонок для пробуждения», когда сотрудник отеля телефонным звонком будит вас в условленное время

Is a wake-up call at 3 a.m. available?

Can you give us a wake-up call, please?

  1. If breakfast is included – включен ли завтрак в стоимость

Is breakfast included in the price of the tour?

  1. Available kinds of payment – возможные способы оплаты

What kinds of payment are available / possible?

Can I pay cash (or in cash: in dollars, in Euros, in roubles )? – Могу я оплатить наличными?

Can I pay by credit card / by check?

  1. Credit card acceptance – возможность оплаты кредитной картой

Can I use my credit card for payment?

Do you accept credit cards for payment?

Is it possible to pay by credit card?

  1. Cancellation [ˌkæns(ə)’leɪʃ(ə)n] – отмена бронирования

Is cancellation possible?

Can I cancel the order?

Is there any possibility to cancel the order?

Is it possible to cancel the order?

How can I cancel the order?

  1. Refund for a ticket – возврат денег/компенсация

Can I get a refund for a ticket if I miss the concert?

Is it possible to get a refund for a ticket?

  1. If taking pictures permitted – разрешена ли фотосъемка

Is taking pictures allowed /permitted?

Can I take pictures at the museum?

Is it possible to take photos during the performance?

  1. Age restriction / minimum age limit – возрастные ограничения

What is the minimum age limit to ride this attraction?

Are there any age restrictions to get this job?

How old should I be to apply for this job?

  1. Membership in a movement / club / organization – членство в движении / клубе / организации

How can I join your club?

How can I become a member of your organization?

What do I need to join your movement?

Рекомендации:

— обратите внимание, что если в одном из пунктов, предложенных в задании, присутствует слово «IF», то это сигнал того, что Вам нужно построить вопрос общего типа

— на экзамене задавайте вопросы общего (General Question) и специального типа (Special Question)

— не забывайте употреблять вспомогательные глаголы

— не рекомендуется задавать косвенные вопросы типа: “Could you tell me…”

— не нужно начинать свой ответ с этикетного диалога: “Hello. My name is Ann and I’m calling to find out more information about …”

 

Тест №1 — материалы для подготовки к ЕГЭ по Английскому языку

Автор статьи — репетитор-профессионал Ш. З. Умарова

Вы сдаете ЕГЭ по английскому? Значит, вам надо освоить такой непростой раздел, как говорение, или устная часть. Это задания С3, С4, С5 и С6 в варианте ЕГЭ. Больше всего ошибок выпускники делают именно в этих заданиях.

Мы подготовили для вас два реальных теста ЕГЭ по английскому и образцы выполнения этих тестов. В каждом из них – 4 задания. На этой странице — Тест 1

Посмотреть Тест 2.

Задание С3 — чтение.



HTML5 audio not supported

Task 1. Imagine that you are preparing a project with your friend. You have found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You have 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

Many lands that had once been swamps were drained or filled in. There are different reasons why people drained swamplands. Some were drained to fight diseases caused by insects that lived in them. Because swamps were considered unpleasant places in which to live and harmful to health, many people thought that unless they were drained the land was worthless.

Other swamps were drained to make new land. As the population grew and more land was needed, people drained swamps or filled them to make room for more farms and factories, more roads and airports.

Few people thought that it might be harmful to get rid of swamps. As swamps disappeared, other things happened. There were both more floods and more droughts than before. There were also more fires, for swamps had acted as firebreaks. Hunters noticed that there was less wild game. Wild life that once lived in the swamps was dying out, because it had no place to live.

Задание С4 – составить вопросы.

Task 2. Study the advertisement.

You are going to visit Japan this summer and you’d like to have more information about the flights to Japan. In 1.5 minutes you are to ask five questions to find out the following:

1) departure dates
2) travel time
3) return ticket price
4) discounts for students
5) buying the ticket online
You have 20 seconds to ask each question.



HTML5 audio not supported

Пример выполнения задания:
1. What are the days of departures? ( What are departure dates?)
2. How long will it take to travel?
3. How much does the return ticket cost? ( What is the price of the return ticket?,
How much is the return ticket?)
4. Do you offer any discounts for students? ( Are there any discounts for students available?)
5. Is it possible to book the ticket online?

Задание С5 – описание одной картинки.

Task 3. Imagine that you are showing pictures of your pets to your friend. Choose one photo to present to your friend. You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes. You have to talk continuously. In your talk remember to speak about:
•when you took the photo
•what/who is in the photo
•what is happening
•why you took the photo
•why you decided to show the picture to your friend
Don’t forget to start with “I have chosen photo number ….”

Пример выполненного задания С5:


HTML5 audio not supported

I have chosen photo number 1.
To begin with, people keep pets for different reasons. They make our lives more exciting and become the members of our family. They can also be our closest friends forever.

I took this photo last summer in our country house. We have got several pets and this dog is among them. All our pets are friendly and cute creatures.
Let me tell you a few words about this photo. In the background you can see a wonderful Russian landscape. In the foreground there is a wonderful lawn framed with lovely birches and bushes. In the centre you can see my elder sister Sveta and our dog Snowflake. We called him so because he is as white and fluffy as snow.

The weather is fine, sunny and warm. Snowflake likes to go for a walk very much. In the photo Sveta is telling him something to keep him calm. You can’t see me as I am taking the photo.
Taking this photo I wanted to start a collection of our pets’ pictures and to display it on the wall in our living room. Besides, the photos will always remind us of our pets.
I decided to show this picture to you because you told me a lot about your dog. Now it’s my turn to give you the first impression of my pet. Isn’t he friendly and cute?
I believe when you come to our place , Snowflake will accept you as his best friend.
That is all I wanted to tell you about this photo.

Задание С6 – сравнение и сопоставление двух фотографий.

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:
•give a brief description (action, location)
•say what the pictures have in common
•say in what way the pictures are different
•say which kind of life you’d prefer
•explain why

You will speak for not more than 2 minutes. You have to talk continuously.

Пример выполненного задания C6:


HTML5 audio not supported

In our modern world some jobs are very important for our society.
Here are two pictures to compare and contrast on the topic. This is a photo of a man doing his job outside and that is a photo of a policeman standing on the side of the road.

These two pictures show jobs and this is the first similarity. The people in both pictures are wearing uniforms , and that is also what these pictures have in common. The weather is rather warm.
However, pictures are somehow different. The main difference is that in picture one we can see a worker , while in picture two there is a traffic policeman. Also, their actions are different: the worker is paving a sidewalk and the policeman is on duty watching the traffic on the road.
As far as I am concerned, the job of a traffic policeman (cop) is more important for the society because people of this profession are responsible for our safety and order on the roads. Besides, they control all drivers to keep and obey traffic rules. It is very important for all drivers and passengers’ lives.
I’ve come to the end of my speaking. Thank you for listening.

Обрати внимание:
1. Получи за устную часть максимальный балл! Рекомендации преподавателя-профессионала.

2. Используй прилагательные. Без них речь будет скудной! Таблица необходимых прилагательных здесь.
3. Повтори правила чтения и произношения в английском языке. Говори правильно!
4. Узнай, как правильно задавать вопросы в английском языке.
5. Чтобы твой ответ был целостным, связным и грамотным, используй вводные слова.
Выполнение этих рекомендаций повысит и твой балл на ЕГЭ, и твой уровень владения английским.

Посмотреть Тест 2.
Успеха вам на ЕГЭ по английскому!

Ты нашел то, что искал? Поделись с друзьями!

 

Материал для подготовки к ЕГЭ (ГИА, 11 класс) на тему: Подборка типичных вопросов к устной части ЕГЭ по английскому языку

Подборка типичных вопросов

 Устная часть

 Задание 2

  1. Location of the shop/school/gym/restaurant/hotel – месторасположения

Where is your shop/school/gym/restaurant/hotel located (situated)?

 

  1. Directions to the shop/school/gym/restaurant/hotel – способ добраться

How can I get to the shop/school/gym/restaurant/hotel?

What is the best way to get to your school?

 

  1. Distance from the city center – удаленность от центра

How far is your gym/hotel/club/school from the city center?

 

4. Duration / length of the tour/flight/classes – продолжительность тура /перелета / уроков

How long is the tour / flight?

How long are the classes?

How long will the tour last?

 

  1. Dates for departure – даты вылета (отправления)

What are the departure dates? / When does the tour start?

 

  1. Opening hours / hours of operation / working hours – часы работы

What are the opening hours of the shop/gym/museum/library?

When is the shop /gym /museum / library open?

When do you work?

What are the working hours of the shop?

When does the shop / gym / museum work?

NB! The shop is closed on Sunday. / The shop is open on weekdays.

“open” и “closed” – это прилагательные

 

  1. Discounts / Reductions for children/for groups/for big orders – скидки

Are there any discounts / reductions for children under 5?

Is it possible to get any discounts?

Are discounts for groups of students available?

What discounts are provided for big orders/ for pensioners /for the elderly?  – Какие скидки предоставляются для больших заказов / для пенсионеров?

 

  1. Special offers – специальные предложения

Are there any special offers available at your school ?

What special offers do you provide in your shop?

 

  1. Price / Cost of the item – цена

What is the price of the bicycle? / What is the best price of the car?

How much is the bicycle? / How much are these trainers?

How much does the phone cost? / How much do these jeans cost?

What is the single/double room price per night?

 

  1. Entrance fee / tuition fee – входная плата / плата за обучение

What is the entrance fee? / What is the tuition fee?

How much is the ticket? / How much are the tickets?

How much does the ticket cost? (3 л., ед.число)

How much do the tickets cost? (мн.число)

 

  1. Courses available – доступные курсы

What kinds of courses are available?

What courses do you offer?

Do you offer morning or evening courses?

Are morning/afternoon/evening courses available?

Evening courses are available at your school, aren’t they?

 

  1. Price for a two-week course – стоимость двухнедельного курса обучения

What is the price for a two-week course?

How much is a two-week course?

Is the price for a two-week course reasonable?

 

  1. If a placement test is included – включен ли тест распределения учащихся по уровню знаний

Is a placement test included in the program of the course?

 

  1. If textbooks are included – включены ли в стоимость курса учебники

Are textbooks included into the price?

 

  1. Number of classes per week – количество уроков в неделю/в день

How many classes are there per week?

How many classes a day do you offer?

 

  1. Number of students in the group – количество студентов в группе

How many students are there in the group?

 

  1. Beginning of the course – начало курса обучения

When does the course start / begin?

 

  1.  Availability of something – возможность чего-либо

Is the table for 6 people available for Sunday evening?

Is the audio version of the book available?

Is shipping / delivery to my town available? – Возможна ли доставка товара в мой город?

Can you deliver it (them) into my hometown?

 

  1. Hotel facilities – услуги в отеле

What facilities do you offer?

What facilities are available / provided at your hotel?

What facilities does the hotel have?

 

  1. Possible accommodation – виды размещения / проживания

What kind of accommodation do you offer?

 

  1. Online reservation / advance booking – бронирование по интернету / предварительный заказ

Can I book tickets in advance?

Can I make a reservation online?

Is it possible to make a reservation online?

 

  1. If a wake— up call available – возможность услуги «звонок для пробуждения», когда сотрудник отеля телефонным звонком будит вас в условленное время

Is a wake-up call at 3 a.m. available?

Can you give us a wake-up call, please?

 

  1. If breakfast is included – включен ли завтрак в стоимость

Is breakfast included in the price of the tour?

 

  1. Available kinds of payment – возможные способы оплаты

What kinds of payment are available / possible?

Can I pay cash (or in cash: in dollars, in Euros, in roubles )? – Могу я оплатить наличными?

Can I pay by credit card / by check?

 

  1. Credit card acceptance – возможность оплаты кредитной картой

Can I use my credit card for payment?

Do you accept credit cards for payment?

Is it possible to pay by credit card?

 

  1. Cancellation [ˌkæns(ə)’leɪʃ(ə)n] – отмена бронирования

Is cancellation possible?

Can I cancel the order?

Is there any possibility to cancel the order?

Is it possible to cancel the order?

How can I cancel the order?

 

  1. Refund for a ticket – возврат денег/компенсация

Can I get a refund for a ticket if I miss the concert?

Is it possible to get a refund for a ticket?

 

  1. If taking pictures permitted – разрешена ли фотосъемка

Is taking pictures allowed /permitted?

Can I take pictures at the museum?

Is it possible to take photos during the performance?

 

  1. Age restriction / minimum age limit – возрастные ограничения

What is the minimum age requirement to ride this attraction?

Is there any age restriction to get this job?

How old should I be to apply for this job?

 

  1. Membership in a movement / club / organization – членство в движении / клубе / организации

How can I join your club?

How can I become a member of your organization?

What do I need to join your movement?

Read more: http://smashtrash.ru/govorenie/egye-ustnaya-chast-zadanie-2-tipichnye-vop.html#ixzz4zwZGmXBG

Материал для подготовки к ЕГЭ (ГИА, 11 класс) на тему: Учимся правильно задавать вопросы в задании 2 устной части ЕГЭ по английскому языку

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение «Школа №154»

г. Нижнего Новгорода

Методическая разработка на тему: «Учимся правильно задавать вопросы в задании 2 устной части ЕГЭ по английскому языку»

Выполнила: учитель английского языка

Шикина Виктория Николаевна

г. Н. Новгород

2017 г.

Содержание:

  1. Краткая аннотация
  2. Введение
  3. Основная часть
  4. Заключение
  5. Список использованной литературы

Краткая аннотация

Данная методическая разработка представляет последовательное развитие умения задавать различные типы вопросов на английском языке, а также простую схему, зная которую, учащиеся смогут справиться с поставленной во втором задании  устной части задачей.  

Методическая разработка посвящена учителям английского языка, подготавливающим учащихся к ЕГЭ.

Введение

ЕГЭ по английскому языку представляет собой 2 части: письменную, состоящую из 4 разделов (Аудирование, Чтение, Грамматика и лексика, Письмо) и устную, состоящую из 4 заданий (чтение текста, 5 вопросов к объявлению, описание картинки и сравнение двух картинок).

Количество баллов, набранное на ЕГЭ, определяет поступление учащегося в ВУЗ и потому является принципиально важным. Подготовка является неотъемлемой частью школьной программы, однако в некоторых УМК наблюдается недостаток тренировочных упражнений и практических заданий, поэтому учитель вынужден искать дополнительные материалы и методические разработки по той или иной теме.

Актуальность: за устную часть экзамена учащийся может получить максимум 20 баллов, 5 из которых за второе задание, что является значительным. Данная методическая разработка, возможно, поможет учащимся получить максимум за это задание.

Проблема: несмотря на кажущуюся простоту задания, учащиеся обычно не в состоянии понять, какой вопрос требуется задать, а также часто выпускают вспомогательный глагол или используют неверный.

Цель методической разработки: эффективно и быстро научить учащихся определять тип вопроса и правильно его задавать.

Для достижения данной цели необходимо решение следующих задач:

  • раскрыть требования к заданию 2 устной части ЕГЭ по английскому языку;
  • определить типы вопросительных предложений;
  • доступно и наглядно представить вспомогательные глаголы;
  • проанализировать и представить наиболее часто встречающиеся схемы вопросов.

 Данная методическая разработка дополняет, развивает, вносит новые элементы в теоретические положения и практические рекомендации к данной теме.

Основная часть

  1. Требования к заданию №2 устной части ЕГЭ по английскому языку.

В задании 2 «Условный диалог-расспрос» предлагается ознакомиться с рекламным объявлением и задать 5 вопросов на основе ключевых слов. Время на подготовку – 1,5 минуты. По истечении времени, на озвучивание каждого вопроса предоставляется 20 секунд. Вы рассматриваете предложение в объявлении и желаете получить дополнительную информацию, при этом в задании указано, что все вопросы должны быть прямыми.

  1. Типы вопросительных предложений.

Direct (прямые)

Indirect (косвенные)

General

(общий – yes/no)

Special (специальный – WH)

Alternative (альтернативный – or)

Disjunctive (разделительный – не так ли?)

Вопросы, которые начинаются со слов:

Can you tell me…?

What do you think…?

What about…?

Do you know…?

I wonder…

Would you mind telling me…?

I would like to know…

Порядок слов в таком вопросе прямой – т.е. не требуется вспомогательный глагол.

Если вопрос общий, то он вводится с помощью слов if/whether (переводятся как частичка «ли»), затем идет подлежащее и сказуемое в правильной форме.

Пример:

Do I need to buy special equipment? (direct)

Can you tell me if I need to buy special equipment? (indirect)

Если вопрос специальный, то он вводится вопросительным словом (what, when, where, who, why, how и т.д.). Порядок слов также прямой.

Пример:

Where is the fitness centre? (direct)

Do you know where the fitness centre is? (indirect)

Вопрос, требующий ответа «да» или «нет».

Порядок слов:

Вспомогательный глагол+подлежащее

(кто? что?)+сказуемое (что делает\делал\будет делать и т.п.).

Выбор вспомогательного глагола зависит от времени.

Present Simple: Do/Does

Present Continuous: am/is/are

Present Perfect/Perfect Continuous: have/has

Past Simple: did

Past Continuous: was/were

Past Perfect/Perfect Continuous: had

Future Simple/Continuous/Perfect/Perfect Continuous: will

Если в предложении нет смыслового глагола (тот, что обозначает действие и переводится на русский), то используется глагол to be (в нужной форме), который выполняет роль вспомогательного глагола.

Пример:

Ты – ученик? (нет смыслового глагола)

Are you a student?

Также в роли вспомогательного глагола может выступать модальный глагол (can, may, should и т.д.).

Пример:

Can you help me?

Вопрос, который начинается с вопросительного слова и требует развернутого ответа.

Вопросительные слова:

What – что? какой?

Who – кто?

Where – куда? где?

How – как?

When – когда?

Why – зачем? почему?

Which – который?

How many/much – сколько?

Порядок слов:

Вопросительное слово+вспомогательный глагол+подлежащее+сказуемое. Единственное отличие от общего вопроса в наличии вопросительного слова.

Пример:

When are you going to Moscow?

Вопрос, предоставляющий выбор, содержащий союз «или».

Порядок слов такой же, как в общем типе вопроса, но имеющий альтернативу.

Пример:

Are you going to Moscow on Monday or on Sunday?

Единственный вопрос, который имеет прямой порядок слов (подлежащее+сказуемое). В конце предложения ставится «хвостик», который отделяется запятой и переводится как «не так ли?».

Формируется следующим образом: вспомогательный глагол (зависит от времени, использующемся в первой части предложения) + подлежащее, выраженное местоимением (зависит от подлежащего в первой части предложения).

Здесь также действует так называемый «принцип батарейки»: если в первой части утверждение, значит в «хвосте» будет отрицание и наоборот.

Пример:

You don’t like running, do you?

Mary came to the party yesterday, didn’t she?


  1. Как построить вопрос по ключевому слову.

           — схематически подлежащее (кто, что?)

Ключевое слово/key word

Схема вопроса

Cost/price/fee(s)/rent

How much do/does            cost?

Length/duration

How long do/does            last?

Opening hours/times

When is/are              open?

Location

Where is/are             (located)?

Number

How many/much            do you have/offer?

Available/availability

Is/are             available?

Size

What size is/are            ?

Ways

How can I …? (в зависимости от контекста)

Discounts

Are there any discounts for …?(в зависимости от контекста)

Options

What … options do you have/offer?

Если речь идет о предложении

What … do you have/offer?

Если речь идет о свойствах предмета

What is/are …?

Age

How old is/are            ?

Condition

What is … condition?

Distance

How far is/are           ?

Provided

What            is/are provided?

Если ключевая фраза начинается с if

Это общий вопрос (порядок слов см. в табл. выше; вспомогательный глагол выбирается исходя из времени, употребленного в ключевой фразе)

Если ключевая фраза начинается с вопросительного слова (what, when, where и т.д.)

Это специальный вопрос (порядок слов см. в табл. выше; вспомогательный глагол выбирается исходя из времени, употребленного в ключевой фразе)


Заключение

Данная методическая разработка была посвящена второму заданию ЕГЭ по английскому языку, а именно диалогу-расспросу. Материалы были внедрены в 11 классе МБОУ «Школы №154» на индивидуально-групповых занятиях «Подготовка к ЕГЭ по английскому языку».

Учимся задавать вопросы- тренинг устной части ЕГЭ, задание 2.

ЧТО ПРЕДСТАВЛЯЕТ ИЗ СЕБЯ УСТНАЯ ЧАСТЬ ЕГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ВЫ МОЖЕТЕ ПОВТОРИТЬ  ЗДЕСЬ.

Напоминаю, что  в задании 2 вам предлагается ознакомиться с рекламным объявлением и задать пять прямых вопросов на основе ключевых слов и предложенного рекламного объявления.

Формат задания — условный диалог-расспрос.

Время на подготовку — 1.5 минуты

Время на выполнение задания — 1минута

Максимальный балл — 5 баллов

Критерии оценивания

Оценивается отдельно каждый из пяти задаваемых вопросов.

За каждый вопрос вы получаете 1 балл, если

— вопрос по содержанию отвечает поставленной задаче;

— вопрос имеет правильную грамматическую форму прямого вопроса;

— возможные фонетические и лексические погрешности не затрудняют восприятия

 

За каждый вопрос вы получаете 0 баллов, если

— вопрос не задан, или заданный вопрос по содержанию не отвечает поставленной задаче;

— И/ИЛИ вопрос не имеет правильной грамматической формы прямого вопроса;

— И/ИЛИ фонетические и лексические ошибки препятствуют коммуникации.

Подробнее смотри здесь. 

Наиболее распространенные тематические вопросы:

Еще больше примеров вопросов найдете здесь.

А теперь тренируемся: 

Task 2  Variant 1

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question.

You are considering joining the Yoga Club and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) address of the club

2) opening days

3) if they offer classes for the aged people or for the young

4) fee per week

5) morning training programs

Task 2 Variant 2

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question

dinner at the restaurant

 

You have decided to celebrate your birthday in the restaurant and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) availability of table for 10 people for Sunday afternoon

2) if booking is free

3) kinds of meat dishes on the menu

4) variety of dessert they serve

5) place to dance

 

Task 2 Variant 3

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question.

dinner at the restaurant

You are going to visit the fashion show and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) how to get there

2) if you can book tickets on-line

3) price of the tickets

4) information about the clothes

5) opportunity to buy any items of clothing

Task 2 Variant 4

Study the advertisement.

You have 20 seconds to ask each question.

You are considering visiting an annual music event and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) location of the centre

2) events included

3) if music workshops for students are available

4) donation

5) phone number for further information

Советы по выполнению задания:

— Ознакомьтесь с форматом задания и критериями его оценивания.

— Чтобы успешно выполнить данное задание, необходимо повторить тему построения вопросов в английском языке: все подробности  здесь. 

— Вопрос должен соответствовать поставленной задаче.

—  Как показывает анализ заданий, предлагаемых для подготовки к ЕГЭ (печатные издания и интернет ресурсы), на экзамене, в основном, вам необходимо будет строить общие вопросы (General Questions) и специальные вопросы (Special or Wh-questions)

— Вопрос должен произноситься с интонацией, соответствующей типу задаваемого вопроса, например — повышаться в общих вопросах и понижаться  в специальных вопросах.


Устная часть ЕГЭ по английскому языку

Устная часть проводится в отдельный день в компьютеризированной форме, без участия экзаменатора-собеседника, на основе особого программного обеспечения. Задания предъявляются экзаменуемому на дисплее компьютера, в компьютерную программу заложен точный хронометраж времени на подготовку и на ответ. Аудиозаписи ответов экзаменуемых предоставляются для оценивания экспертам, прошедшими специальную подготовку.

задание содержание уровень
сложности

макс.
балл

время на
подготовку

время
ответа
 1 Прочитать вслух отрывок из информационного или научно-популярного стилистически нейтрального текста  базовый  1  1,5 мин  1,5 мин
 2 Задать 5 вопросов на определенную тему (путешествия, покупки, еда, транспорт, занятия спортом и т.д.). Экзаменуемому предлагается визуальный стимул и ключевые слова (о чем надо спросить).   базовый  5  1,5 мин  1,5 мин
3
Рассказать другу о сделанной тобой фотографии, почему ты сделал ее и почему хочешь показать ее другу (одна фотография на выбор экзаменуемого из трех)   базовый  7  1,5 мин  2 мин
4
Сравнить 2 предложенные фотографии (например, пляжный отдых и турпоход), выявить сходства, различия и рассказать о своих предпочтениях.  высокий  7  1,5 мин  2 мин

 

Стратегии выполнения заданий

Критерии оценивания

Интерактивные тренажеры в реальном времени

— Тренажер 1 (Демо 2015)
— Тренажер 2 (задания открытого банка)
— Тренажер 3 (задания открытого банка)
— Тренажер 4
— Тренажер 5
— Тренажер 6
— Тренажер 7 (задания пробного егэ 26.02.2015)
— Тренажер 8 (Демо 2016)
— Тренажер 9 (задания досрочного ЕГЭ 2016)
— Тренажер 10 (Демо 2017)
— Тренажер 11 (Демо 2018)
— Тренажер 12 (Демо 2019)
— Тренажер 13 (Пробный ЕГЭ, апрель 2019) 

В 2017 году в формулировки задания 3 были внесены изменения. Обратите на это внимание при использовании тренажеров 1-9, так как они были созданы раньше и остались прежними! Теперь говорящий не обязательно является автором снимка, он может даже сказать, что он сам изображен на фото. Теперь первый пункт плана предполагает, что учащийся должен сказать не только КОГДА, но и ГДЕ был сделан снимок. Слово present изменено на describe и исчезло слово imagine.

Сравните

2015г. 2017г.

Task 3. Imagine that these are photos from your album. Choose one photo to present to your friend.

  • when you took the photo
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • why you took the photo
  • why you decided to show the picture to your friend

Task 3. These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend.

  • where and when the photo was taken
  • what/who is in the photo
  • what is happening
  • why you keep the photo in your album
  • why you decided to show the picture to your friend

Как готовиться к первому заданию раздела «Устная речь»

Типичные ошибки

Устная часть С5 (презентация)

ЕГЭ устная часть С6 (презентация)

Термины

— Что такое решение коммуникативной задачи
— Что такое «организация текста»
— Что означает «высказывание логично и носит завершенный характер»?
— Что понимается под использованием средств логической связи?
— Что понимается под языковым оформлением высказывания?
— Что понимается под лексическими ошибками?
— Что понимается под грамматическими ошибками?
— Что понимается под фонетическими ошибками?

Речевые клише для заданий 3 и 4

 

Тест №2 — материалы для подготовки к ЕГЭ по Английскому языку

Автор статьи — репетитор-профессионал Ш. З. Умарова

Вы сдаете ЕГЭ по английскому? Значит, вам надо освоить такой непростой раздел, как говорение, или устная часть. Это задания С3, С4, С5 и С6 в варианте ЕГЭ. Больше всего ошибок выпускники делают именно в этих задания.

Мы подготовили для вас два реальных теста ЕГЭ по английскому и образцы выполнения этих тестов. В каждом из них – 4 задания. На этой странице — тест 2.

Посмотреть Тест 1.

Задание С3 — чтение



HTML5 audio not supported

Task-1
Imagine that you’re preparing a project on a film with your friend. You’ve found some interesting material for the presentation and you want to read this text to your friend. You’ve 1.5 minutes to read the text silently, then be ready to read it out aloud. You will not have more than 1.5 minutes to read it.

The Hunger Games is a book by the American author Suzanne Collins. It was published in 2008 and has sold millions of copies. It is the first book for young readers to sell a million electronic books and you can buy it in 26 different languages. The Hunger Games is now a very successful film. It made 152.5 million dollars in its first weekend in North America!
One night in 2003, Suzanne Collins was watching TV. It was at the time of the US invasion of Iraq. The only programmes she could find on TV were ‘reality’ programmes of young people competing to win a million dollars and news programmes about the war. Suzanne says that the two things started to mix together in her head and she had the idea for The Hunger Games.

Задание С4 – составить вопросы

Task-2
Study the advertisement.

You are considering applying for the job and now you are calling to find out more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1. Part-time or full-time
2. Required languages
3. If reference from previous employer is required
4. Everyday working Hours
5. Payment per hour



HTML5 audio not supported

Пример выполненного задания:

1. Is it a part-time or a full-time job?
2. What foreign languages are required to have this job?
3. Is a reference from the previous employee necessary?
4. How long is the working day?
5. How much is this job paid for per hour?

Задание С5 – описание одной из фотографий

Task 3.
Imagine that you have taken these photos for the project about jobs. Choose one photo to present to your friend. You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes. You have to talk continuously. In your talk remember to speak about:

•when you took the photo
•what/who is in the photo
•what is happening
•why you took the photo
•why you decided to show the picture to your friend
Don’t forget to start with “I have chosen photo number ….”

Пример выполненного задания:


HTML5 audio not supported

I’ve chosen photo number 2.
You know, we often make projects at school. I like this type of work because we have to find out and study different interesting topics. The last one was connected with jobs.
I took this photo last year when my family and I were travelling to our country house by the electric train. I was very excited when an old man, a ticket collector, entered the wagon. It was just the proper episode for my project.
The photo shows a ticket collector. In the background you can see the wagon of the electric train and a lot of passengers. The man is rather old, maybe he is a pensioner. He is wearing a uniform: a dark grey jacket t with a yellow emblem of the Russian Railway on his chest. On his head he has a uniform cap. The man looks very serious and generous. He is checking the passengers travel tickets. It seems to me, he loves his job and the passengers respect him very much.
I took this photo for several reasons. Firstly, it was really perfect to use in my project. Besides, I was struck to see such an elderly man doing his job. Also, I wanted to show the photo to my grandfather who thinks he can’t find a job because of his age.
I decided to show this photo to you because I wanted to get your advice and opinion if this photo matches the topic of my project or not. I am waiting for your answer.
That’s all I wanted to tell you about this photo.

Задание С6 – сравнение и сопоставление двух фотографий

Task 4.
Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

•give a brief description (action, location)
•say what the pictures have in common
•say in what way the pictures are different
•say which kind of life you’d prefer
•explain why
You will speak for not more than 2 minutes. You have to talk continuously.

Пример выполненного задания:


HTML5 audio not supported

Our lifestyle has changed greatly in the recent years. People now have a chance to buy different clothes in small and big shops. These two photos are the evidence of what I have said.
Both pictures show people walking in the shopping areas. The first photo depicts a woman standing between shopping rows of counters, whereas in the second one you can see a man walking with his purchases to his car. The pictures are quite similar. In both of them we can see the places to shop. Besides, the pictures were taken during the daytime. Similarly, the weather in both pictures is welcoming.
However, while the first picture shows the market in the open air, the second one presents a big area of the shopping centre. Comparing these two pictures, I would like to stress out that in picture one there are many people choosing and buying goods. In picture two there is only one man, from my perspective, he has already bought things he needs and is going home with big bags.
As far as I am concerned, I would prefer to shop for clothes in big shopping malls where I can find clothes of designer labels and different brands. For me, quality and design are more important. As for the goods from China, which are sold at the markets, I just don’t trust them.
I’ve come to the end of my speaking. Thank you for listening.

Обрати внимание:
1. Получи за устную часть максимальный балл! Рекомендации преподавателя-профессионала.
2. Используй прилагательные. Без них речь будет скудной! Таблица необходимых прилагательных здесь.
3. Повтори правила чтения и произношения в английском языке. Говори правильно!
4. Узнай, как правильно задавать вопросы в английском языке.
5. Чтобы твой ответ был целостным, связным и грамотным, используй вводные слова.
Выполнение этих рекомендаций повысит и твой балл на ЕГЭ, и твой уровень владения английским.

Посмотреть Тест 1.
Успеха вам на ЕГЭ по английскому!

Ты нашел то, что искал? Поделись с друзьями!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *